voeding

Afvallen in 10 makkelijke stappen

Geen dieet; maar in kleine stappen gezonder leven

Aan het begin van het nieuwe jaar wordt er met frisse moed aan goede voornemens begonnen. Meer sporten en afvallen zijn voornemens die ieder jaar weer hoog in de top 10 eindigen. Veel mensen beginnen gemotiveerd aan een nieuw dieet, maar houden het niet vol of komen weer heel snel aan zodra ze weer normaal gaan eten. Dat kan ook anders. Door kleine aanpassingen in je eetpatroon door te voeren, kan je al groot verschil maken. Het enige wat je nodig hebt, is een beetje geduld. Die kilo’s zaten er per slot van rekening niet in 1 week aan. 

Met deze tien tips kom je in ieder geval al een heel eind. 

  • Aan het einde van de dag, als je moe bent, is het moeilijker om weerstand te bieden tegen al het lekkers. Heb je trek? Poets dan je tanden. Door de frisse smaak in je mond kan je makkelijker weerstand bieden tegen chocolade, chips of snoep omdat het simpelweg gewoon niet lekker smaakt!
  • Trek wordt vaak verward met dorst. Dus volgende keer als je snakt naar iets ongezonds, kijk eens of een glas water niet meer zoden aan de dijk zet. 
  • Vul de fruitmand en zorg dat je deze op een centrale plek in je huis neer zet. Een gevulde fruitmand die in het oog springt, nodigt veel meer uit om snel even die appel te pakken.  
  • Eet van kleinere borden. Er is nog geen sluitend bewijs voor, maar visuele prikkels zijn wel belangrijk. Als je je bord leeg eet, en deze is dus kleiner, voel je je verzadigd. 
  • Eet langzaam. Het duurt 20 minuten voordat je hersenen het signaal krijgen dat je vol zit. Als je te snel eet, eet je onbewust dus te veel. 
  • Dagelijkse beweging is zo belangrijk om je gezond te voelen. Kijk eens hoe jij dagelijkse beweging meer kan toevoegen aan je dag. Pak bijv. vaker de fiets, parkeer de auto verder weg, stap een halte eerder uit, neem de trap, ga met het ov naar je werk. 
  • Ons brein is geprogrammeerd op de tijd dat voedsel schaars was. Hierdoor leg je instinctief een voorraad aan. Wees je hiervan bewust en weet dat dat niet meer de realiteit is. Er is voldoende eten, we hoeven niet meer te verzamelen. 
  • Eet niet te weinig. Veel mensen die gaan lijnen, of op hun voeding gaan letten, eten te weinig. Je lichaam heeft bouw- en brandstoffen nodig om te functioneren. Als jij te weinig eet, heb je gewoon te weinig energie. Durf te eten, maar kies dan gezond.  
  • Zorg dat je altijd rauwkost in huis hebt: paprika, wortel, tomaat, komkommer, radijs: noem maar op. Maak voor jezelf een bakje rauwkost en eet dat als tussendoor.  
  • Weet je niet of je voldoende voedingsstoffen en vitamines binnenkrijgt? Denk dan in kleuren. Hoe meer kleuren (qua groenten) er op je bord liggen, hoe beter.
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial