beweging,  sport

Beunhazen die zich Personal Trainer noemen

Ik kan mij verbazen over de beunhazen die er in mijn vakgebied rondlopen. Beunhazen die zich Personal Trainer noemen en het lichaam van hun clienten niet respecteren. Het lijkt erop alsof de trainingen altijd maar zwaarder moeten, dat je meer gewicht moet tillen en alleen maar meer spiermassa hoort op te bouwen. 

Maar volgens mij wordt hier voorbij gegaan aan de reden dat de meeste mensen starten met sporten. En dat is om zich beter te voelen, om vrijer te bewegen, om zich fitter te voelen en om een paar kilo’s te verliezen. Dat wordt niet per se bereikt door alleen maar spiermassa op te bouwen en alleen maar groter te worden. Vergeet niet dat spieren ontzettend veel onderhoud kosten. Het kost je lichaam energie om de spieren in stand te houden. Wat moet je met enorme spierbundels als je een zittend beroep hebt? Heel hard op je toetsenbord slaan? 

Begrijp me niet verkeerd, ik ben pro sporten, anti-lui vet en wil iedereen zo veel mogelijk helpen om veilig te bewegen. Veilig. Ik ben van mening dat je je onderscheidt als trainer als je juist een stapje terug durft te doen. Dat je durft om aan de basis te beginnen en het langzaam op te bouwen. Dat je durft om bij de basis te beginnen en er vertrouwen in hebt dat kleine stapjes uiteindelijk 1 grote stap zijn. 

Ik hoorde laatst ook weer iemand. Een man van in de 50, heup- en knieklachten. In plaats van dat er mobiliteitsoefeningen worden gedaan om de mobiliteit in zijn gewrichten te vergroten, werd er alleen maar met zware gewichten getraind. Steeds meer gewicht. Hij moest maar door de pijn heen. Dat lijkt mij de omgekeerde wereld. Luister naar je lichaam en vertrouw erop dat de signalen die je krijgt kloppen. Door de pijn heen gaan, is mijns inziens nooit de juiste manier. 

Ga eerst maar eens terug naar de basis, zorg dat een beweging goed uitgevoerd wordt, dat iemand weer vertrouwen heeft in de oefening en in zijn lichaam. Pas als je merkt dat dat goed gaat, ga je een stapje verder. Je vergroot eerst de hoeveelheid van de herhalingen en dan pas ga je werken met (zwaardere) weerstand. 

Vooral als je nog een beginner bent. Je zal merken dat je lichaam snel went aan de nieuwe bewegingen, maar start bij het begin. Je lichaam zal even moeten wennen aan de nieuwe bewegingen, je spieren moeten gaan communiceren met je zenuwstelsel, je hersenen en met je skelet. Dat heeft even tijd nodig. Pas als je merkt dat dat beter gaat, zet dan een volgende stap.

Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial