voeding

Intermittent fasting: hoe, wat, waarom?

Je kan er bijna niet meer om heen en is de nieuwe hype op het gebied van voeding, gezondheid en diëtiek. Intermitting fasten of wel onderbroken vasten. Het houdt in dat je periodes van wel en niet eten afwisselt. Er zijn verschillende varianten die allemaal ongeveer hetzelfde effect hebben op het mensenlijk lichaam. 

Omdat ik als voedingsdeskundige nieuwsgierig ben hoe dit voor mij is, nieuwsgierig ben naar de resultaten en dat ik gericht mijn clienten hier over kan adviseren, heb ik besloten om dit ook een periode van 6 weken te proberen. 

Intermittent fastin concept – empty plate on blue background, copy space

Eerst eens naar de voordelen, waarom zou je willen vasten? 

  1. Het is een manier om je verbrandingsmodus om te vormen. Ons lichaam draait op koolhydraten, dit is de macronutrient die het makkelijkst en het liefst door ons lichaam wordt gebruikt als brandstof. Als je langere tijd niet eet, raken je koolhydraten op en gaat je lichaam naar de volgende beschikbare brandstof: vetten. 
  2. Een groot voordeel voor veel mensen is dat ze afvallen, maar het kan ook bepaalde welvaartsaandoeningen zoals diabetes en hart- en vaatziekten voorkomen. 
  3. Cellen verjongen door te vasten.  De cellen herstellen en vasten heeft een reinigende werking. Regelmatig vasten houdt je lijf gezond. 
  4. Voor sporters kan het helpen om niet meer afhankelijk te zijn van koolhydraten, maar dat de vetten worden aangesproken. Je bent dus niet meer afhankelijk van die snicker of een cola tijdens het sporten als je snelle suikers wil, maar je kan het langer volhouden.

Je hebt verschillende varianten van vasten. De meest bekende zal ik als eerst bespreken:

  1. 16/8 . Bij deze periode vast je elke dag, maar eet je in een periode van 8 – 10 uur. In de overige uren neem je helemaal geen calorieën tot je. Deze variant is met name geschikt als je je verbranding wil omvormen naar vetverbranding. Vooral voor sporters is deze variant interessant. 
  2. 5/2: je vast twee dagen achter elkaar. Eventueel onderbroken met een eetmoment van 500 kcal. Deze manier activeert het herstellend vermogen van je lichaamscellen, hierdoor hoeven ze minder snel vervangen te worden. Deze methode zou helpen het verouderingsproces te remmen. 
  3. Every other day fasting: deze manier is geschikt als je wil afvallen, omdat je over de hele linie minder kcal tot je zal nemen.

Op de site van dokters van morgen heb je een overzicht van verschillende persona om te bepalen welke vorm bij jou past. Als ik deze bekijk, dan kies ik voor persona 1, waaruit blijkt dat de 16/8 variant het beste bij mij past.

De tijdsframe waar ik voor kies is: 11.00 – 19.00 uur. Ik begin uiterlijk 28 oktober. Er zijn geen regels waar je je in het tijdsframe van je voeding op moet letten. Wel adviseren ze om gezond te eten, rijk in groenten en fruit, volwaardige koolhydraten en vezels, zuinig met vlees en alcohol. Tijdens het vasten-frame mag je water, thee en koffie zonder melk en suiker.

In deze blog zal ik mijn bevindingen bij gaan houden.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial