beweging,  sport

De kunst van doelen bereiken

Januari is bijna voorbij, de laatste dagen van de maand zijn aangebroken. Hoe gaat het met je voornemens? Misschien merk je dat de klad er een beetje inkomt en dat het lastig is om deze nieuwe gewoonte eigen te maken. Besef je dat verandering tijd kost, neem de tijd om kleine stappen te zetten om je leven aan te passen naar hoe jij het zou willen. 

Heb je als doel dat je meer wilt sporten? Je sterker, fitter en gespierder wilt worden en ook nog een paar kilo wil afvallen? Dan is het misschien goed om te weten dat je een aantal fases doorloopt, vier om specifiek te zijn. De start-, de visuele, de resultaat- en de onderhoudsfase. Gebruik dit als houvast om door te zetten. 

De startfase duurt 20 tot 30 dagen. Als je minstens 2 keer per week sport zal je merken dat je in deze fase meer energie hebt. Energie levert namelijk energie.  Je bent minder moe, je slaapt beter en je komt makkelijker je bed uit. Deze eerste fase is vaak makkelijk. Je bent met nieuwe energie gestart. Je gaat lekker, je hebt er zin in. Het kost nog niet veel moeite. Deze fase is vooral erg makkelijk omdat je grote sprongen maakt. Je merkt snel resultaat waardoor je makkelijk doorzet. 

Vervolgens kom je in een overgangsperiode. Grote kans dat je daar nu in zit. Je merkt dat je motivatie wat terugzakt, het kost meer energie om je er toe te zetten en je maakt minder grote sprongen. Kijk eens terug waarom je bent begonnen. Wat is jouw motivatie om te starten met het aanpassen van je leven? Welke interne vlam laat jou voorwaarts gaan? Maak daar, door middel van bijvoorbeeld mediatie, weer contact mee. Wat was de reden dat je gestart bent? Vraag hulp van vrienden en familie om je te motiveren. Heb je een trainer of een sportinstructeur die je regelmatig ziet? Vraag diegene dan om je te helpen met motiveren. Je hoeft het niet alleen te doen. 

Als je deze hobbel hebt genomen is het tijd voor fase 2: de visuele fase. Je gaat resultaat zien van je training. En voor sommige mensen ook belangrijk: het valt anderen ook op. Zij zullen vragen of je bent afgevallen, of dat je er energieker uitziet, dat je vrolijker bent, misschien valt het mensen op dat je gespierder bent. Deze fase duurt ongeveer 7 maanden. Waarbij je, hoe langer je bezig bent, je meer resultaat zal gaan zien. In deze fase is het wel nog moeilijk om vol te houden. Je nieuwe leven is nog niet helemaal ge├»ntegreerd, het is nog geen gewoonte. Je zal er meer energie in moeten steken om te zorgen dat dit een onderdeel van je leven wordt. Structuur kan helpen. Neem een vast moment in de week om je week te plannen. Wanneer maak jij tijd voor je sport? Hoe meer structuur hier in zit, bijvoorbeeld elke maandag- en woensdagavond. Hoe makkelijker je het jezelf maakt om vol te houden. 

De derde fase is de fase van resultaat. Had jij als doel dat je 10 kilo wilde afvallen? Wilde je je meer spiermassa, of wilde je meer energie? Dit is de fase dat je dit doel behaalt. Deze fase vindt plaats ergens tussen de 7 en 15 maanden nadat je gestart bent. Ik hoor je denken, jeetje dat duurt lang. Maar bedenk: je hebt jezelf misschien wel 30, 40 of 45 jaar de tijd gegeven om het gedrag wat je nu wilt afleren, aan te leren. Je kan niet van jezelf verwachten dat je dit in een paar maanden afleert. Wij overschatten wat we kunnen doen in 1 dag, maar onderschatten wat we in 1 jaar kunnen bereiken. Zet dus kleine stapjes om je doel te behalen. Zo geef je jezelf de tijd om een nieuwe gewoonte, en hopelijk een gezonde gewoonte, eigen te maken.

 

We hebben nog 1 fase: fase 4. Dat is de onderhoudsfase. Dit is de fase waar je na 15 maanden in zit.  Je hebt je nieuwe leefstijl volledig eigen gemaakt. Het is niet meer een opgave. Het gaat misschien zelfs zo lekker, dat je klaar bent voor een nieuw doel ­čÖé  

In welke fase zit jij nu? En hoe gaat dat nu? 


Bedenk je: verandering kost tijd. Oude gewoontes zijn vastgeroeste patronen die moeilijk te doorbreken zijn, ze zijn hardnekkig. De ene dag zet je een stap naar voren, de volgende dag 2 stappen naar achteren. Er is nooit gezegd dat het makkelijk zou zijn om een nieuw patroon aan te leren. Neem de tijd. 

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial